تاریخچه و معرفی دانشکده:
دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ساختمانی با وسعتی بالغ بر 2000 مترمربع، پس از اخذ مجوز تأسیس (لینک) در دویست و پنجاهمین جلسه شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی مورخ1394/9/1، در فضایی آموزشی حدود 500 مترمربع، آموزش دانشجویان را در دو مقطع PhD طب سنتی و کارشناسی ارشد تاریخ علوم پزشکی انجام میدهد.حرکت ملی و فرهنگساز احیای میراث گرانقدر پزشکی دوران تمدن اسلامی با مراسم افتتاحیه اولین دوره آموزشی طب سنتی مورخ 1386/7/7 و با حضور وزیر محترم بهداشت وقت در بنای تاریخی مؤسسه مطالعات تاریخ پزشکی، طب اسلامی و مکمل متعلق به دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز گردید. عمارت پیرنیا با وسعتی حدود 2500 مترمریع متعلق به میرزا حسن خان مشیرالدوله نخست وزیر وقت دوران قاجار میباشد که پس از انقلاب اسلامی به دانشگاه علوم پزشکی ایران اهداء گردید.با کوشش مستمر جناب آقای دکتر محمدمهدی اصفهانی، مؤسسه به عنوان اولین خاستگاه رسمی و قانونی طراحی، ساماندهی، تامین منابع علمی، آموزشی و پژوهشی طب سنتی کشور، فعالیت رسمی خود را از سال1380 آغاز کرد.کلیه فعالیتهای پژوهشی و آموزشی طب و داروسازی سنتی تا سال 1394 در این ساختمان ادامه یافت. در مرداد ماه سال 1394 پس از بازپسگیری ساختمان شماره 2 مؤسسه واقع در خیابان بهشت از دانشگاه علوم پزشکی تهران، کلیه فعالیتهای آموزشی مؤسسه به ساختمان جدید در قالب دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران منتقل گردید. در حال حاضر مؤسسه فعالیتهای پژوهشی خود را به عنوان یک مرکز تحقیقاتی ادامه میدهد.
مهمترین اهداف بلند مدت این مجموعه عبارتند از:
- تولید و اشاعه علم در زمینه طب سنتی و حوزههای وابسته
- تربیت نیروهای متخصص طب سنتی و حوزههای وابسته
- توسعه پژوهشهای بنیادی و کاربردی بر اساس اولویتهای پژوهشی (طب و داروسازی سنتی، طب مکمل و تاریخ پزشکی)
- فرهنگسازی، ترویج و تقویت طب سنتی ایرانی و مکمل
- تربیت پژوهشگر به منظور مطالعه و تحقیق در زمینه طب سنتی و حوزههای وابسته
- ارتباط با صنعت در زمینه تحقیقات انجام شده در دانشکده نیازمند گسترش و حمایت صنایع
- همکاری با دانشکدهها و مراکز تحقیقاتی و اجرائی داخل و خارج کشور
دانشکده طب سنتی دارای 2 رشته در مقاطع دکتری تخصصی طب سنتی ایرانی و کارشناسی ارشد تاریخ علوم پزشکی می باشد:
الف- تعریف رشته: رشته طب سنتی ایرانی، شاخه ای از علوم پزشکی است که در آن پزشکان عمومی منتخب با اصول و روش های متداول پیشگیری، درمان، آموزش و پژوهش های کاربردی و نوآوری در طب سنتی ایران آشنا می شوند تا بتوانند ضمن بکارگیری پیشرفته ترین اطلاعات روز پزشکی کلاسیک، در مواردی که کاربرد طب سنتی به صلاح بیمار و جامعه و ارتقاء دانش بشری باشد، از این شیوه نیز در جهت تامین، بازگرداندن و ارتقای سلامت وی و جامعه بهره گیری نمایند.
ب- تاریخچه رشته: دانشگاه علوم پزشکی ایران از سال 1386 نسبت به پذیرش دانشجو در رشته طب سنتی ایران اقدام نموده است و تا کنون 26 دانش آموخته داشته است.
ج- مباحث تدریسی: تعداد واحدهای درسی در این رشته 50 واحد است که شامل 28 واحد دروس اختصاصی اجباری (کلیات و امور طبیعیه- اسباب و علل، دلائل و علامات- اصول و مبانی درمان شناسی- مباحث جامع طب ایرانی- اعمال یداوی و جراحی صغیر- فوریت ها و شیوه های نوین تشخیص و درمان بیماریها در پزشکی کلاسیک- کارورزی 1 و 2)، 2 واحد اختصاصی اختیاری (تغذیه اختصاصی) و 20 واحد پایان نامه می باشد.
د- قابلیت های فارغ التحصیلان: دانش آموختگان این رشته دارای نقش های آموزشی، پژوهشی و خدماتی می باشند.
الف- تعریف رشته: دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته تاریخ علوم پزشکی اولین مقطع تحصیلی این رشته است که در آن پذیرفته شدگان ضمن آشنایی با تاریخ پیدایش، تکامل و نوسانات پزشکی و علوم وابسته به آن و بررسی عوامل موثر پیشگیری، ظهور، افول و بالندگی و رشد آن و نیز بازشناسی و بازکاوی عوامل مختلف تاثیرگذار بر آن، پیوندی میان گذشته و امروز علم برقرار می سازند. و از مجموعه بررسی های تاریخی و علمی خود، عرصه های جدیدی برای بهره گیری بهینه در زمینه آموزش، پژوهش و تامین حفظ و ارتقاء سلامت افراد و جوامع بشری فراهم خواهند ساخت.
ب- تاریخچه رشته: دانشگاه علوم پزشکی ایران از مهر ماه سال 1392 نسبت به پذیرش دانشجو در رشته تاریخ علوم پزشکی اقدام نموده است و تا کنون 12 دانش آموخته داشته است.
ج- مباحث تدریسی: تعداد کل واحدهای دوره 32 واحد به شرح ذیل می باشد:
دروس اختصاصی اجباری (20 واحد: تاریخ عمومی علم، روش تحقیق، مطالعه و بررسی نسخ خطی پزشکی و داروشناسی، آموزه های اسلامی در علوم پزشکی، مبانی نظری طب سنتی ایران، تاریخ علوم پزشکی در دوره باستان، تاریخ علوم پزشکی در دوره اسلامی 1 و 2، تاریخ دارو شناسی در دوره اسلامی، دروس اختصاصی اختیاری (8 واحد: اخلاق پزشکی، مفردات و قرابادین، فلسفه علم، تدابیر حفظ الصحه و اصول پیشگیری و ...)، پایان نامه (4 واحد)
د- قابلیت های فارغ التحصیلان: نقش آموزشی و پژوهشی
بخشهای دانشکده:
طبقه منفی اول: اتاقهای نگهبانی، خدمات و رانندگان، مخزن کتب، اتاق ورزش، انبار، اتاق برق و شوفاژخانه
طبقه همکف: واحد نگهبانی (حراست)- سلامتکده (پذیرش، سالن انتظار، اتاق معاینه، اتاق فصد وحجامت، اتاق ماساژ، اتاق ماساژو بادکش، اتاق تریاژ و CPR و داروخانه)
طبق اول: واحد امور مالی، واحد تدارکات، واحد امور عمومی، واحد فناوری اطلاعات، واحد روابط عمومی، واحد انبار، واحد استعداد درخشان، کلاسهای درس دانشجویان، پاویون خانمها و پاویون آقایان
طبقه دوم: واحد ریاست، اتاق کارشناسان پژوهش، اتاق اساتید هیات علمی، اتاق معاون آموزشی و واحدآموزش - تالار حکیم جرجانی
طبقه همکف: کتابخانه تخصصی طب سنتی
طبقه دوم: آزمایشگاه تخصصی داروسازی سنتی
دفعات مشاهده: 8219 بار |
دفعات چاپ: 525 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر